izmir escortbursa escort bursa escort bayan görükle escort diyarbakır escort diyarbakır escort bayan

MERSİNLİ ÜNLÜLER


Haldun Dormen


Tiyatro Sanatçısı.Mersin doğumlu Haldun Dormen, Galatasaray Lisesi'nde ortaokulu, Robert Koleji'nde lise eğitimini tamamladıktan sonra, Amerika'da Yale Üniversitesi'nin Drama Bölümünden master derecesi ile mezun oldu. 1955'te Türkiye'ye dönerek Muhsin Ertuğrul yönetimindeki Küçük Sahne'de 'Cinayet Var' adlı oyunla Türk seyirsinin karşısına çıktı. Cep Tiyatrosu çalışmalarından sonra Dormen Tiyatrosunu kurdu. İstanbul Üniversitesi öğrtemi üyesi olan Dormen bugüne kadar otuzu müzikal olmak üzere yüz kırk oyun sahneye koydu ve yüzü aşkın oyunda da oynadı. Çeşitli radyo ve televizyon programları yaptı. Bunları arasında 'Kamera arkası' sekiz yıl sürdü. Yaptığı filimler Antalya'da 'Altın Portakal' ödülleri kazandı. Devlet Sanatçısı olan Dormen'in Ankara Hacettepe Üniversitesi'nden bir de Onursal Bilim Doktorluğu payesi vardır. Halen Dormen Tiyatrosu'nun yanı sıra Yayla Sanat Merkezi ve Halk Sigorta Kuruluşlarının sanat danışmanlığı görevleri üstlenmiştir. Elliye yakın çevirisi olan Dormen bugüne kadar aralarında 'Hiseli Harikalar Kumpanyası', 'Geceye Selam' ve 'Günaydın Mr. Weil' bulunan dokuz müzikal oyun yazmıştır. 'Sürç-i Lisan Ettikse' ve 'Antrakt' adlı iki otobiyografik kitabın da yazarıdır.

Atıf Yılmaz (Yönetmen)


Yönetmen.Atıf Yılmaz, 1926 yılında, Akdeniz liman şehrlerinden, Mersin'de doğar. Liseden sonra İstanbul'a giden Yılmaz, Güzel Sanatlar'da okurken, kısa bir süre, Hukuk Fakültsi'ni de dener; ve zamanın önde gelen sanat dergilerinden birinde, film ve tiyatro eleştirileri yazmaya başlar. Film kariyerine, 50'li yılların başında senaryo yazarak başlar. 1952 yılında, ilk yönetmenlik denemesini, Kanlı Feryat adlı uzun metraj filmiyle yapar. 1957'de, ticari olmayan ilk büyük filmi, Gelinin Muradı'nın aldığı olumlu eleştiriler Yılmaz'a, daha deneysel senaryo ve fılm çalışmaları için cesareti verir.

Yılmaz, günümüze dek, 100'ün üzerinde uzun metraj filmin yönetmenliğini yapmıştır. Üstelik, çoğunun senaryosunu ve prodüksiyonunu da kendisi üstlenmiştir. Filmleri, Venedik, Berlin, Londra ve Montreal dahil olmak üzere, dünyanın her köşesindeki festivallerde gösterilmiştir. Hatta Yılmaz, zaman zaman, Avrupa'da vizyona çıkma keyfini de tatmıştır. Çalışmaları, son olarak 2001 Akdeniz Filmleri Festivali'nde (Montpellier) olmak üzere, bugüne dek dört büyük uluslararası festivalde toplu gösterim bölümünde gösterilmiştir.

En Önemli Filmleri

1999 EYLÜL FIRTINASI
1997 NİHAVEND MUCİZE
1994 GECE, MELEK VE BİZİM ÇOCUKLAR En İyi Film, Magazin Gazetecileri Derneği
1992 DÜŞ GEZGİNLERİ En İyi Kadın Oyuncu (Lale Mansur), 29. Antalya Film Festivali En İyi Kadın Oyuncu (Meral Oğuz), 5. Ankara Film Festivali
1990 BERDEL CICAE Ödülü, 41. Berlin Film Festivali En İyi Film, En İyi Yönetmen, 8. Avrupa Film Festivali (İtalya) Birincilik Ödülü, 12. Akdeniz Film Festivali (Valencia) Global Medya Ödülü, Washington Nüfus Enstitüsü
1987 HAYALLERİM, AŞKIM VE SEN En İyi Kadın Oyuncu (Türkan Şoray), En İyi Görüntü Yönetmeni (Çetin Tunca), 24. Antalya Film Festivali
1986 AAHH BELİNDA En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu (Müjde Ar), 23. Antalya Film Festivali ADI VASFİYE En İyi Kadın Oyuncu (Müjde Ar), 23. Antalya Film Festivali Eczacıbaşı Vakfı Ödülü, İstanbul Uluslararası Film Günleri
1985 DUL BİR KADIN En İyi Film, En İyi Görüntü Yönetmeni (Orhan Oğuz), 22. Antalya Film Festivali
1984 BİR YUDUM SEVGİ En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu (Hale Soygazi), En İyi Müzik (Yalçın Tura), 21. Antalya Film Festivali Eczacıbaşı Vakfı Ödülü, İstanbul Uluslararası Film Günleri
1982 MİNE
1980 ADAK
1977 SELVİ BOYLUM AL YAZMALIM En İyi Yönetmen, 15. Antalya Film Festivali En İyi Kadın Oyuncu (Türkan Şoray), Taşkent Film Şenliği
1964 MURAD'IN TÜRKÜSÜ Gümüş Ağaç Ödülü, Bordighera (San Remo, İtalya)
1966 KEŞANLI ALİ DESTANI En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu (Fatma Girik), En İyi Erkek Oyuncu (Fikret Hakan), 2. Antalya Film Festivali En İyi Erkek Oyuncu (Fikret Hakan), En İyi Müzik (Yalçın Tura), 1. İzmir Film Şenliği
1959 BU VATANIN ÇOCUKLARI En İyi Yönetmen, Türk Sinema Sanatçıları & Gazeteciler Cemiyeti'nin düzenlediği Türk Film Festivali
1957 GELİNİN MURADI

ÜMİT YAŞAR OĞUZCAN(1926- )


Şair.Tarsus’ta doğdu.İlköğrenimini Eskişehir İnkılap İlkokulu’nda (1937), ortaöğrenimini Konya Askeri Ortaokulu (1940) ve Eskişehir Ticaret Lisesi’nde tamamladı(1946);Osmanlı Bankası ve Türkiye İş Bankası’nda çalıştı, 1961’den sonra İstanbul’a yerleşti, “Ümit Yaşar Yayınevi”ni kurdu.
Şiire 1940’da Yedigün şairleri arasında başlayan; 1975’te 33 şiir, 4 düzyazı kitabı, 13 antoloji ve biyografik eser, toplam 50 kitap çıkarmış bulunan, şiir plakları, şarkı sözleri ve yergileriyle tanınan Oğuzcan, günümüzün en popüler şairidir. Genellikle Faruk Nafiz Çamlıbel duyarlılığında ve aşk, ayrılık, özlem temaları ekseninde çoğalttığı şiirini, 1973’te büyük oğlu Vedat’ın ölmesi üzerine, hayatın boşluğu, ölüm ve acı gibi derinliklere, öz ve biçim yoğunlaştırmalarına yöneltti. Şairlik başarısını, daha etkili, aruzla yazdığı rubailerinde gösterdi.4 kasım 1984 tarihinde öldü.
1967’ye kadar ki hayatı, eserleri hakkında yazılanlardan seçmeler “Ümit Yaşar/25. Sanat Yılı Jübilesi” adlı bir kitaptadır.
Eserlerinden başlıcaları: İnsanoğlu (1947), Dolmuş (1955), Aşkımızın Son Çarşambası (1955), Bir Daha Ölmek (1956), Kör Ayna (1957), İki Kişiye Bir Dünya (1957), Beni Unutma (ilk yedi kitabından seçmeler, 1959), Karanlığın Gözleri (1960), Akıllı Maymunlar (1960), Seninle Ölmek İstiyorum (1960), Üstüme Varma İstanbul (1961), Sahibini Arayan Mektuplar (1961), Yeni Dünya Rekoru (1961), Sevenler Ölmez (1962), Çigan Gözler (1962), Ötesi Yok (1963), Hüzün Şarkıları (1963), Bir Gün Anlarsın (1965), Sadrazamın Sol Kulağı (1965), Mihribana Şiirler (1965), Taşlar ve Başlar (1966), Seni Sevmek (1966), İnşallahla Maşallah (1966), Toprak Olana Kadar (1968), Göbek Davası (1968), Ben Seni Sevdim mi (1968), Halktan Yana (1969), Aşk mıydı O (1969), Önce Sen Sonra Ben (1971), Rubailer (1972), Yalan Bitti (1975), En Eski Yalnızlığımdın Sen Benim (1978), Dikiz Aynası (yergi şiirleri, 1982),
Acılar Denizi (1977) isimli kitabı, son kitabı dışında bütün şiirlerinden seçmeler kitabıdır. Diğer seçme şiirler kitabı Şiirle 40 Yıl (1982) adını taşıyor. Bütün Şiirleri Özgür Yayınları’nda basılıyor (4 cilt, 1982-1984).

(Mersinli) Ahmet Kireççi (1914-1979)


Güreşçi. Mersin’de doğdu. Fırıncı çıraklığı yaptı. Spora boksla başladı. Atletizm yaptı, bir mukavemet koşusundan sonra hastalandı, atletizmi bıraktı. Mersin itfaiye Komutanı memduh bey’in desteği ile Tarsus’ta yapılan karakucak güreşlerine katıldı ve birinci oldu. Bir süre serbest güreşerek para kazandı. Daha sonra İstanbul’a gitti ve Kumkapı Güreş Kulübü’nde çalışmaya başladı. 1933’te İzmir’deki Balkan Şampiyonası seçmelerinde Nuri Boytorun ve Adnan Yurdaer gibi büyük güreş ustalarını yenerek, Milli Takıma girdi, balkan şampiyonu oldu. 1936 Berlin Olimpiyatlarında 79 kiloda üçüncülük kazandı. Olimpiyat tarihinde derece alan ilk Türk sporcudur. 1937-1940’ta iki kez daha Balkan Şampiyonluğu’nu elde etti. 1948 Londra Olimpiyatları’nda grokoromen dalında ağır sıklet şampiyonluğunu kazanarak ününün doruğuna ulaştı. Bir daha mindere çıkmadı. Önceleri İstanbul’da, sonra da Mersin’de kahvehane açarak yaşamını sürdürdü.
 
Nevit Kodallı  (1924- )

Müzisyen, besteci. Mersin’de doğdu. ilk ve orta öğrenimini Mersin’de yaptıktan sonra, kompozisyon öğrenimini (1939-1947 yıllarında) Ankara Devlet Konservatuarı’nda tamamlamıştır.
1946-1947 yıllarında, Devlet Konservatuarlarının ileri devre kompozisyon ve orkestra yönetimi bölümlerinden yüksek ihtisas yaparak mezun olan Prof.Nevit Kodallı, aynı yıl, Milli Eğitim Bakanlığı’nca açılan Avrupa Konkuru’nu birincilikle kazanarak Paris’e gönderilmiş ve Ecole Normale de Musique’de Arthur Honegger’in (1892-1955) öğrencisi olarak kompozisyon, Jean Fournet’in öğrencisi olarak da orkestra yönetimi çalışmalarını sürdürmüştür. Mme Nadia Boulanger ve Charles Koechlin ile özel çalışmalar da yaparak 1953 yılı sonunda Türkiye’ye dönmüş olan Kodallı, Ankara Devlet Konservatuarı’na Kontrpuan-Füğ, Enstrüman Bilgisi ve Form Bilgisi öğretmeni olarak tayin edilmiştir.
Atatürk Oratoryosu ile çok sesli Türk Sanat Müziği’ne ve dünya müzik literatürüne büyük çapta bir eser kazandırmış olan Kodallı, müzik sanatının hemen her dalında eser vermiş, uluslararası nitelikteki çağdaş bir konuyu olduğu kadar, Sümer Mitolojisinden gelen bir destanı da işleyerek, çağdaş opera alanında Gılgamış Operası’nı bestelemiştir; Van Gogh Operası da çağdaş konulu bir yapıttır, bestelemiştir.
Aynı zamanda Devlet Sanatçısı olan Kodallı, uzun yıllar Ankara Devlet Konservatuvarı’nda öğretim üyeliği yapmış, 1991 yılında emekli olduktan sonra aynı kurumda sözleşmeli statüde eğitimciliğini sürdürmüştür.
Başlıca yapıtları: Piyano Parçaları (1945), Passacaglia ve Füg (1945), yaylı Çalgılar seyet’i (1945) , Süit (Büyük orkestra için 6 parça 1946), 5 Lied (şan ve piyano için 1946), Gilgames (4 perdelik opera, 1960-1962), II.Yaylı çalgılar Kuarteti (1966), telli Turna (küçük süit (1969), Quintet (1971), Güzelleme (1974).